Sådan undgår du snyd på internettet

Nethandel er en af de nemmeste måder at handle på. Og derfor synes så mange danskere at gøre brug af konceptet. Lige så nemt det er at handle, lige så nemt er det desværre at blive snydt.

I takt med internettets udvikling er de digitale svindlere blevet dygtigere. Og de sidder klar bag skærmen. Derfor kan det være svært som almindelig forbruger at gennemskue, hvornår der er risiko for snyd. Og hvornår du kan handle i trygge rammer.

Læg mærke til webshoppen

Når du handler på internettet, kommer du forbi mange hjemmesider. Hvis du er en garvet online-shopper, har du allerede en fornuftig ide om, hvordan en hjemmeside skal se ud. Og hvornår der kan være tale om snyd.

Webshoppen giver dig en fornemmelse af, om virksomheden eksisterer, eller om der er tale om snyd. Du kan blandt andet tjekke følgende:

  • Hvilke kontaktoplysninger har hjemmesiden?
  • Er den dansk?
  • Er der et CVR-nummer?
  • Er hjemmesiden e-mærket?
  • Ser teksten og opsætningen fornuftig ud?
  • Er priserne realistiske?

Husk, at du altid kan undersøge en hjemmeside ved at læse andres anmeldelser.

Husk dine rettigheder

Når du bestiller din pakke, kan du oftest selv vælge, hvordan den skal sendes. Skal din pakke på et senere tidspunkt sendes retur, kan du vælge en leverandør. Det kunne eksempelvis være GLS, hvor du skal huske en GLS pakkelabel.

Slutteligt skal du vide, at du er godt stillet i henhold til loven, når du handler online – og indenfor EU. Det gælder blandt andet i forhold til fortrydelsesret og tilbagebetaling. Faktisk er dine muligheder bedre end i en fysisk butik.